Rachel Abrams Mądrość Ciała
dobra książka

Recenzja książki: Mądrość ciała. Odkryj wrodzoną inteligencję swojego organizmu i ciesz się zdrowiem. Rachel Abrams

Chronicznie zmęczona i obolała? Nie wiadomo czemu i nie wiadomo kiedy się to zaczęło? Cierpisz na choroby autoimmunologiczne, jesteś przygnębiona i nieszczęśliwa? Według dr Rachel Abrams cierpisz na chroniczne wyczerpanie organizmu. W swojej książce dr Abrams prezentuje 28 dniowy program w którym wykorzystuje się mądrość własnego ciała do odkrycia własnych potrzeb i wykreowania swojego zdrowego życia pełnego równowagi.

Słowa, których użyłam w głównym akapicie wydają Ci się zupełnie abstrakcyjne. Ja również podeszłam do książki sceptycznie mimo iż czytałam o wsłuchiwaniu się w inteligencję własnego ciała już u Kabat Zinna. Poniżej wklejam link do artykułu. Po lekturze książki wydaje mi się, że to całe wsłuchiwanie się w potrzeby naszego ciała jest ważne.

Według autorki świadomość ciała to najpotężniejsze narzędzie diagnostyczne. Lekarze w większości pytają „co panu/pani dolega? (pomijam urazy widoczne gołym okiem) Czyli nie wiedzą o tym co TY czujesz. A to co czujesz jest bardzo ważne. Nasze ciało jest tak skonstruowane by dawać nam pewne „znaki”. Ból może być ostry, przeszywający, tępy czy nasilający się przy ruchu. Każdy z tych bóli może oznaczać inną dolegliwość.

spis treści mądrość ciała
spis treści mądrość ciała

Czasami oczywiście nietrafnie interpretujemy nasze dolegliwości. Nie wiemy czy ból głowy jest z niewyspania czy może to pierwszy objaw grypy. (Nie radzę wpisywać dolegliwości w wujka googla tam nawet kichanie może oznaczać, że umierasz) Autorka w książce zaznacza, że „nauczy Cię słuchania własnego ciała, żebyś lepiej rozumiała komunikaty, jakie od niego otrzymasz, ilekroć będzie potrzebowało jakiejś zmiany”.

Świadomość ciała oznacza odkrycie nowego sposobu bycia, w którym człowiek wie, czego mu trzeba, dokładnie wtedy, kiedy mu tego trzeba, i w którym ufa sobie na tyle by spełniać te piękne pragnienia. Jest to prosty i niezwykle elastyczny przepis na długotrwałe zdrowie.

Konstrukcja książki jest prosta. podzielona jest na trzy części: „jak rozwinąć w sobie świadomość ciała”, „koniec z chronicznym wyczerpaniem organizmu”, jak użyć świadomości ciała, by zdrowiej żyć. W których łącznie jest 12 rozdziałów. Część rozdziałów zaczyna się od kilku ankietowych pytań z punktacją by określić czy np jesteś przemęczona trochę, średnio czy bardzo. Na samym końcu opisany jest 28 dniowy program BodyWise łącznie z listą zakupową, przeciwzapalnym planem żywieniowym, czy wykaz leków obniżających popęd seksualny czy utrudniających orgazm.

Co da Ci książka?

Zdecydowanie NIE znajdziesz w książce „nie chodź do lekarzy, odstaw leki i jedz trawę popijając wodą ze strumienia”. Autorka jest lekarzem i pokazuje jak rozwiązać dany zdrowotny problem podchodząc do pacjenta holistycznie. Czyli patrzy na niego całościowo w kontekście diety, jakości snu czy relacji międzyludzkich. Leczenia częstych infekcji nie zaczyna od wypisywania leków tylko sugeruje więcej snu, zdrowszą dietę i mniej stresu.

Bardzo podobały mi się w książce różne tabele np wykaz naturalnych, przeciwzapalnych związków chemicznych czy nowoczesne podejście do leczenia depresji i lęku. Zestawienia te mogą być niezwykle przydatne przy diagnostyce i leczeniu.

Co najbardziej mnie zaskoczyło w tej książce to poruszenie zagadnienia poczucia sensu życia jako istotnego czynnika wpływającego na długość i jakość życia. Nie spodziewałam się, że ten wątek zostanie poruszony, a wiedziałam już dawno temu, że posiadanie sensu życia jest niezmiernie istotne!

Jakie schorzenia są opisywane w książce

  1. Chroniczne przemęczenie
  2. Przewlekły ból
  3. Spadek libido
  4. Depresja i lęk
  5. Alergie i choroby autoimmunologiczne

Dotyczy Cię któryś z problemów? Ta książka będzie idealna dla Ciebie.

rozdział przewlekły ból

28 dniowy program Body Wise

Zakłada cztery tygodnie pełnych zmian w Twoim życiu. Autorka kieruje czytelnikiem jak się ma przygotować, na co zwracać uwagę.

Pierwszy tydzień zaczyna od planu żywieniowego. Przedstawia zasady, listę zakupów, czy przeciwzapalny plan żywieniowy. Do tego dokłada „słuchanie swojego ciała”. podkreśla na co trzeba zwrócić uwagę.

Drugi tydzień to czas na sen, odpoczynek i odnowę. Daje rady i przedstawia jak kontrolować plan spania przez najbliższe tygodnie.

Trzeci tydzień to ruch 🙂 Pokazuje jaką aktywność fizyczną powinnaś wprowadzić uwzględniając różne schorzenia.

Czwarty tydzień to miłość, poczucie wspólnoty i cel. W tym miejscu autorka zadaje trudne pytania o to czy masz sens życia, co możesz zrobić czy go mieć, co możesz zrobić by mieć więcej miłości w swoim życiu?

Program Body Wise może posłużyć do zrozumienia przyczyn bólu, ale ważne jest, żebyś nie przestawała słuchać swojego ciała w trakcie leczenia, kiedy próbujesz nowych czynności i terapii. Dzięki temu będziesz miała pewność, że zmieniasz się w sposób, który Ci pomoże a nie zastąpi jeden problem innym.

plan body wise
plan body wise

Wszystko jest napisane sposób przejrzysty by każdy mógł skorzystać z wiedzy medycznej podanej w książce. Jeżeli chcesz zmienić swoje życie w kontekście zdrowia i nie wiesz jak zacząć ta książka będzie idealna. Ja wiedziałam już wcześniej o wielu rzeczach, a ta książka je podsumowała. Na pewno zrealizuję program Body Wise i opiszę swoje wnioski tutaj.

Wszystkiego dobrego!

Joanna

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: