słoik z karteczką
codzienność,  dobra książka,  filozofia życia,  szczęście

Prosty sposób na wspaniały Nowy Rok

Już od roku praktykuję wdzięczność. Codziennie wybieram jedną rzecz, która była wyjątkowa i zapisuje ją na karteczce. Pozwoliło mi to doceniać to co dobrego stało się danego dnia.

Mózg pamięta to co złe

Wszędzie na tym świecie jest zło. Oglądając wieczorne wiadomości możemy się przekonać, że na świecie istnie tylko ból, przemoc, bieda. Nawet na studiach uczono mnie (specjalizacja redaktorska), że sprzeda się taki news, który będzie opisywał więcej złego niż dobrego. Są trupy? Będzie okładka…

Podobne zjawisko opisuje szwedzki neuropsycholog Rick Hanson w książce „Szczęśliwy mózg”. Autor tłumaczy, że człowiek chcąc przetrwać na przełomie tylu tysięcy lat musiał zapamiętywać co złe i unikał tego w przyszłości. Stąd wyczulenie mózgu na to co „może być zagrożeniem”. W przypadku jednak ludzi pierwotnych ruch powodował obniżenie poziomu hormonów np. takich jak adrenalina. To wiemy, że ruch obniża stres, ale współczesny człowiek w domu siedzi, w pracy siedzi i w drodze do pracy w samochodzie siedzi. Co niekorzystnie wpływa na nasze życie.

Najważniejsze rzeczy które powinniśmy robić na złagodzenie stresu

To oczywiście ruch, zdrowa dieta, ograniczenie używek i sen. Te rzeczy pojawią się u niejednej z nas jako noworoczne postanowienia. Część spełnimy część nie. Ja osobiście uważam, że jeżeli planujemy zmianę to zacząć już dziś i nie czekać do następnego roku. Blog zaczęłam w październiku, uczyć się angielskiego w kwietniu, a ćwiczyć w listopadzie. To są czynności które zajmują mi ostatnio najwięcej czasu, ale jak widać nie czekałam na Nowy Rok. Jest jednak coś na co czekałam, żeby zacząć od 1.01.2017 roku.

Praktykowanie wdzięczności prosty sposób na wspaniały Nowy Rok

Zdarzało mi się, że mówiłam, że ktoś „zepsuł mi dzień”. Mówię o tym w czasie przeszłym bo doszłam do wniosku, że mówiąc, że „ktoś” zepsuł Ci dzień oddajesz niejako swój los, swoje życie w czyjeś ręce. Wierzę, że można decydować o sobie samemu i nie pozwalać, żeby ktoś wpływał negatywnie na Ciebie. Właśnie o zapisywaniu dobrych doświadczeń i skupianiu się na dobrych doświadczeniach po raz pierwszy natknęłam się w książce „Szczęśliwy Mózg” i muszę przyznać, że wytrwale brnę do końca roku.

Szczególna chwila dla siebie

Początkowo poświęcałam na napisanie na karteczce i wrzucenie do słoika chwilę wieczorem. Zdarzało mi się, jednak, że po intensywnym dniu zapomniałam. Przyznaję się później nadrabiałam, a jak nie miałam przy sobie karteczek to wpisywałam w kalendarz i przy wolnej chwili uzupełniałam moje karteczki. Przyznaje się, że najdłuższą przerwę jaką miałam to dwa tygodnie, ale na podstawie kalendarza udało mi się przypomnieć dobre chwile i zanotować. Na koniec roku mam zamiar wszystko przeczytać i przypomnieć sobie ten rok.

„Szczęśliwy mózg” recenzja książki

Nie robię recenzji tej książki w osobnym poście. Chciałabym jednak krótko o niej opowiedzieć bo to właśnie z niej zaczerpnęłam pomysł zapisywania codziennie co dobrego mnie spotkało. Książka jest napisana przez neuropsychologa Ricka Hansona. Wyjaśnia on  w miarę przejrzyście zasady funkcjonowania mózgu i wpływu czynników zewnętrznych na ten organ. Wszystko jest fachowo wyjaśnione. Byłabym mu nawet w stanie uwierzyć, bez wpisywania o hipokampie, korze przedniej części zakrętu obręczy (tak to się tak nazywa i istnieje w mózgu) czy neuronach. Wstęp jest więc mocno naukowy. Ciekawie jest jednak pokazana ewolucja mózgu i jaki miało to wpływ na czasy współczesne. Najciekawszym fragmentem jest ten gdzie autor wypisał sposoby na chłonięcie dobra, właśnie w szczególności skupianie się na pozytywnych przeżyciach czy szukania dobrego w złych chwilach. Szumny podtytuł „Wykorzystaj odkrycia neuropsychologii, by zmienić swoje życie” jest niestety tylko szumny i poza ukazaniem przyczyny dlaczego nasz mózg szuka zła i sposobów na szukanie dobra nie ma w tej książce wiele odkrywczego. A szkoda…

Karteczki dla Ciebie na zapisywanie dobra

Aby w tym roku nie zapisywać na zwykłych samoprzylepnych karteczkach moich dobrych myśli stworzyłam karteczki do wydrukowania. Pragnę, byś Ty również mogła zapisywać swoje myśli na pięknych karteczkach dlatego udostępniam je w linkach poniżej w wersji kolorowej i czarno-białej. Karteczek można użyć też jako list „to do”. W funkcjach acrobat reader (do odczytu pdfów) można też znaleźć funkcję zapisywania na pdfie i po wypełnieniu dopiero wydrukować ewentualnie trzymać na dysku w chmurze. Ja jestem tradycjonalistką. Słoik i karteczki to dla mnie najlepszy sposób na praktykowanie wdzięczności.

karteczki wersja czarno-biała

karteczki wersja kolor

słoik z karteczką

Wszystkiego dobrego 🙂

Joanna

Dodaj komentarz

%d bloggers like this:
Inline
Inline